360° Nord

Baggrund:

De bedste fødevareprodukter findes lokalt - råvarekvaliteten ligger i den enkelte producents håndværk, passion og omhu for sit produkt. Men de lokale produkter har svært ved at finde frem til forbrugerne. Afsætningskanalerne er få og dyre. 

Mål:

Med netværket 360° Nord ville Konvers skabe et fælles afsæt og fundament til at understøtte og skabe aktiviteter, der øger interessen for og afsætningen af gode, lokalt producerede mad- og drikkevarer. Dels via formidling af de lokale producenters historier, der har en kulturel eller naturlig tilknytning til det nordiske terroir. Dels ved helt konkret at skabe 2 nye virksomheder, der kunne løse de to kritiske opgaver i værdikæden fra producent til forbruger: En dedikeret engros-virksomhed og et dedikeret udsalgssted.

Indhold/beskrivelse:

Konvers drev netværksprojektet fra den spæde opstart til etablering af relationer, der forener de kvalitetsbevidste virksomheder, koncepter og non-profit aktiviteter i 360° Nord, inkl. udarbejdelse af markedsføringsmateriale samt koordinering af events i netværket: Workshops og møder med spot på vidensdeling, kompetenceafklaring og ikke mindst udvikling af salgskanaler og kommerciel bæredygtighed inden for såvel detail- som engrossammenhænge for de involverede virksomheder.

Mål/resultater:

Konvers udviklede en fælles, generisk digital platform, 360nord.dk, samt en lang række publikationer om de (ca. 40) aktører, der deltog i netværket. For deltagerne i netværket afstedkom projektet i første halvdel af sin levetid 104 nye salgskanaler (oprindeligt budgetteret med 30 nye salgskanaler). En af de virkemidler, der blev taget i brug for at komme ud over rampen, var selvfølgelig at formidle historierne om de lokale producenter - bl.a. via en stribe 360° Nord-magasiner.

Ud af projektet sprang engros-virksomheden Furago som dedikeret afsætningskanal for producenter i landdistrikterne, hvilket gav en ny løsning på den store, afgørende logistik-udfordring for lokale producenter. Som spinoff på netværksprojektet er der desuden blevet etableret et selvstændigt retail-salgssted for lokale produdukter, nemlig Omegn i Torvehallerne.

Foruden netværksmøder for de involverede virksomheder og interessenter, stod 360° Nord også som afsender på diverse events til fremme for lokalt producerede kvalitetsfødevarer. Bl.a. deltog netværket i Tema 2011 i Bella Center med messens mest roste stand med plads til næsten 20 lokale producenter samt et showkøkken, der hver dag blev bemandet af en ny stjernekok:

En anden kerneaktivtet i projektet iscenesættelse af mødet mellem producenterne og deres potentielle kunder. En af succeshistorierne her er den økologiske havbruger i Bisserup Lars Birger Nielsen og Boris Buono fra Krogs Fiskerestaurant, der gennem 360° Nord netværket har mødt hinanden og er begynt at handle sammen. Du kan se en film fra et møde mellem de to herrer herunder:

 

Projektet sluttede ultimo 2012.