Blog: Vores verden

  • Konvers modtager Æresprisen til Mad+medier 2014

    Fredag den 27. juni 2014 fandt Mad+mediers prisuddeling sted for andet år i træk i Københavns Operahus med en fejring af tidens gastronomiske formidlingsindustri. Konvers deltog i festlighederne i forrygende selskab med Danmarks dygtigste madkommunikatører - og gik simpelthen hjem som de pavestolte modtagere af Æresprisen 2014!

    Joachim Hjerl (Konvers), Rasmus Holmgård, Marie Sainabou Jeng, David Mouritzen (Konvers)

    ”Festen, der stolt institutionaliserer den gastronomiske formidlingsindustris indspiste rygklapperi. Fordi vi fortjener det!”, skriver stifterne ganske vist selv om prisen. Med glimt i øjet og kortene på bordet.

    Selvfed fest? Måske. Men en særdeles velkomponeret, smagfuld én af slagsen. Prisuddelinger må næsten per definition finde sted i sammenfiltrede netværk, når fagfolk hylder deres fælles positive brancheudvikling. Skal vi bedømmes og kåres, så lad da endelig den mest kompetente creme de la creme inden for dansk madformidling med fingeren på pulsen styre slagets gang. Prisuddelingens andre nominerede var i hvert fald de fremmeste på alle fronter i dagens danske madformidling.

    Derfor er vi utroligt stolte af, at Konvers' direktører, Joachim Hjerl og David Mouritzen, rundede prisuddelingen af som årets vindere af Æresprisen, en ny kategori i 2014. Den eneste af priserne, som uddeles direkte af Mad+Medier-prisens initiativtagere, Marie Sainabou Jeng og Rasmus Holmgård, i samarbejde med COOP. Kandidaterne vælges på tværs af alle gastronomiske formidlingsdiscipliner uden nødvendigvis at være knyttet til specifikke produktioner i 2013.

    Og hvilke kandidater! Kategoriens andre nomineringer talte ingen ringere end Lars Sonne-Hansen fra Suhrs Madakademiet, fotograf Claes Bech-Poulsen og madkæmper Katrine Klinken, der alle har leveret madkommunikation af tårnhøj kvalitet i årevis.

    Konvers blev nomineret for bl.a. bureauets kampagner for fisk og skaldyr, ”hvis knivskarpe retorik i ord, billeder, grafik og (event-)oplevelse perfekt balancerer det faglige og det lækre” og løb derefter med prisen på baggrund af ”en beundringsværdig hands-on-tilgang til mødet med medier og forbrugere.”

    Det varmede især at få bekræftet, hvordan vores engagement og værdier brænder igennem i Konvers' projekter og kommunikation: ”Der er en menneskelighed og et personligt nærvær i jeres aktiviteter, selvom kundens budskab er i fokus. Fantastisk evne! Jeres eventkommunikation er i en klasse for sig. Fascinerende og lærerig for fagfolk, men altid også med adresse til de modtagere, som ikke er en del af det elitære gastro-community.”

    ”I skaber tendenserne, og at have et bureau med syn for det, er en gave for en kunde”, lød det fra juryen. Vi takker for prisen og knokler videre med masser af frække projekter på tegnebrættet for fortsat at leve op til de store ord!

    Læs talen eller mere om Mad+medier-prisen her

  • Sporbarhed i fiskeriet

    Hvis alt går vel, vil du i fiskebutikker og supermarkeder hen mod slutningen af 2014 kunne få adgang til en masse nye oplysninger om den fisk, du ser i fiskedisken - og overvejer at servere for din familie. Og dermed får du lettere ved at undgå trawlet fisk, fisk fra truede bestande eller fisk, der kommer fra verdensdele, som vi dårligt kan udtale navnet på.

    Når det kommer til havmad er det nemlig ikke så simpelt som i landbaseret fødevareproduktion, hvor 99,99% af maden kommer fra totalt styrede produktionsmiljøer, hvor alle detaljer er kendt ned til mindste detalje. Hvis vi gerne vil købe bæredygtigt ind fra landjorden kan vi følge det røde Ø, EU's miljømærke, Demeter-mærket eller andet - men med havmaden er vi lidt ude på dybt vand. MSC-mærket er det nærmeste vi kommer noget brugbart, men MSC fortæller alene om der er fisket på en bæredygtig bestand - ikke hvordan, hvornår eller af hvem fiskeriet er foregået.

    Allerede i dag bliver alle oplysninger fra fiskeriet meldt ind til en central database ved navn SIF (TBF for "Sporbarhed i Fiskeriet"). Hver eneste torsk i fiskedisken kan altså i princippet føres tilbage til en bestemt båd, et bestemt fangstområde, et bestemt fangstredskab, et fangsttidspunkt og så videre. Al denne viden er bare ikke tilgængelig endnu ude i retail (selvom EU faktisk for lang tid siden har gjort det obligatorisk for butikkerne at oplyse disse ting til forbrugerne). 

    Men det bliver der så lavet om på nu. Konvers udvikler i den næste periode sammen med Kiboku et samlet system, der formidler disse oplysninger i butikkerne via et skærmbaseret setup. Vi udvikler også materiale til skærmene, der viser hvordan man flår en fisk, åbner en østers, renser en musling og så videre. Følg med i din lokale fiskeforretning...

  • Konvers søger grafiker-studentermedhjælp

    Konvers er et utraditionelt koncept- og kommunikationsbureau med speciale i mad. Vi udvikler projekter, gennemfører kampagner, håndterer PR og mediekontakt og udarbejder kreative koncepter for virksomheder og organisationer indenfor madbranchen. Desuden driver vi sekretariat for Danmarks Fiskehandlere med alt hvad det indebærer af politisk interessevaretagelse og kampagnearbejde. Vi udvikler også vores helt egne koncepter – det er med til at holde os knivskarpe. Og så kan vi simpelthen ikke lade være. 

    Vi er drevet af et ønske om at forandre den danske madkultur – at flytte forbrugernes og virksomhedernes bevidsthed fra kvantitet til kvalitet, fra ensartet masseproduktion til bæredygtig mangfoldighed, fra industri til madhåndværk. Det er en langsigtet pædagogisk proces, som vi gerne påtager os et medansvar for at drive frem. Vores stærke værdimæssige afsæt betyder, at vi er kritiske med hensyn til hvilke opgaver vi påtager os – og hvem vi vælger at arbejde med og for.

    Den faste besætning i Konvers er 5 personer samlet i skønne kontoromgivelser på Frederiksberg. Vi har en åben og uformel omgangstone, som vores nye studentermedhjælper skal kunne trives med.

    Opgaver

    Du vil primært have følgende opgaver:

    - Grafisk produktion af tryksager (layout og DTP) samt klargøring til tryk
    - Produktion af grafik til web
    - Opdatering af hjemmesider i WordPress, Umbraco og Virb
    - Optagelse og redigering af fotos og video
    - Procesarbejde med eksterne fotografer, designere osv.
    - Deltagelse i forefaldende arbejde på kontoret (klargøring til møder, oprydning, indkøb osv.)

    Vi stiller en Mac med Adobe CS-pakken til rådighed (InDesign, Photoshop, Illustrator) og forventer, at du behersker disse programmer til fulde.

    Du kan fleksibelt vælge at arbejde hjemme eller hos Konvers afhængigt af arbejdsopgavens karakter. Professionelt er du præcis, detaljeorienteret og ansvarsfuld. Som menneske er du veltalende og socialt anlagt, og du kan formulere dig problemfrit på dansk og engelsk (skrift og tale). Det er en fordel, men ikke et krav, hvis du interesserer dig for mad på den ene eller den anden måde.

    Det praktiske

    Du kan forvente 10-15 timers ugentlig arbejdstid – med fleksibilitet begge veje. Dog garanterer vi minimum 30 timer om måneden. Ansættelsen påbegyndes snarest muligt (og er naturligvis lønnet).

    For mere information, kontakt venligst Joachim Hjerl (joachim@konvers.dk eller 2612 0048).

    Anøgninger skal være modtaget på mail eller per post senest 1. september hos:

    Konvers Kommunikation
    Prinsens Gård
    Frederiksberg Runddel 3B
    DK-2000 Frederiksberg

  • Konvers på Madakademiet

    Når Suhrs Madakademi starter op efter sommerferien med et nyt kuld af håbefulde studerende tager Joachim fra Konvers sig af undervisningen på faget Event Pilot, der munder ud i, at eleverne selv skal tage ansvar for at planlægge og gennemføre 3 events i løbet af semesteret. Første milepæl bliver Kulturnatten - så hold øje med duften fra Pustervig...

  • Appetit på Forandring er on air

    Så er der gået forandring i de danske fiskediske. Konvers har udviklet en ny kampagne, der hen over sommeren skal sætte fokus på mindre kendte fiskearter. Rigtig mange danskere kan nemlig godt finde ud af at købe laks og torsk. Men hvornår købte du sidste gang en friskfanget makrel, fjæsing eller knurhane med hjem?

    Sammen med Claus Meyer, Boris Buono, Nikolaj Kirk og Mikkel Maarbjerg har vi udviklet 6 opskrifter på lækre fiskeretter med mindre kendte fiskearter. De rammer fiskehandlere i hele landet i de næste måneder. Og hvad mere er: Der er også et Kloge Åge lag på kampagnen. Grundlæggende handler det nemlig om diversitet og bæredygtigt fiskeri. Derfor kårer vi i samme ombæring Årets Danske Fiskefighter. Det sker via en afstemning på Danmarks Fiskehandleres hjemmeside, og kåringen finder sted på Food Festival 2012 i Århus.

  • Lækkerier til Konvers

    Når der er fødselsdag hos Konvers, bliver det fejret med manér! I dag spiser vi hjemmelavede Chaimuffins med chailatte buttercreme og karameliseret sukker og bagefter hjemmelavede flødeboller med lakridsdrys. Og kokken bag lækkerierne er fødselaren - vores dygtige og dejlige praktikant Nanna. Tak for det og tillykke med fødselsdagen!

  • Visionsseminar om Urban Farming

    Konvers fik lejlighed til at præsentere sit projekt om anlæggelse af en østersbanke i Københavns Havn da Madkulturen 30. marts 2012 holdt visionsseminar om urban farming. Vi kalder vores projekt "Maritime nyttehaver". Her kan du se et lille uddrag fra seminaret, hvor vores helt egen David Koch Mouritzen fortæller om projektet (vi advarer om brat afslutning på klippet).

  • Turen gik til Herning... og FoodExpo!

    Vi er netop hjemvendt fra Herning, hvor vi for vores kunde Danmarks Fiskehandlere deltog på FoodExpo. Her afholdt vi blandt andet Danmarksmesterskaberne i Fisk og Skaldyr. Konkurrencen var hård og den fik fuld gas - ikke mindst i disciplinen østersåbning, hvor der skulle åbnes 30 østers på tid! Den afsluttende disciplin var oppyntning af fiskedisk, hvor deltagerne kælede for detajlerne, mens dommerne, blandt andre Ole Troelsø, nøje observerede deres arbejde.

    For tredje gang i træk endte pokalen i Silkeborg, og i år var det Michael Bay fra Byens Fisk og Vildt, der kunne tage fra Herning med titlen som danmarksmester!

  • Appetit på forandring - det tror vi nok...

    Så er arbejdet med kampagnen 'Appetit på Forandring' i fuld gang - en instore kampagne til de danske fiskehandlere med det formål at sætte fokus på de mange dejlige fiskearter, der findes i de danske have. Forbrugerne er nogle slemme vanedyr når det kommer til at valg af fisk, og vi vil gerne udfordre vanetænkningen lidt ved at sætte fokus på alt fra fjæsing, makrel og knurhane til sild, lange og troldkrabbe. Med kampagnen varmer vi op til den store Food Festival, der bliver afholdt i Århus til september!

    Men først skulle der tages et kampagnebillede...

  • Slut med stenbiderrogn (det er nu det starter for alvor!)

    For os er det slut med stenbiderrogn - sidste arrangement under paraplyen Nordens Kaviar blev afholdt lørdag 25. februar på Nationalmuseet. Det har været en fantastisk kampagne at afvikle. Vi er glade for, at Wonderful Copenhagen betroede os at afholde deres signaturbegivenheder under vinterudgaven af Copenhagen Cooking.

    Men for alle andre end os er det først nu, at hele stenbiderrogn-affæren for alvor tager fart. Nu, hvor frosten (stort set) har sluppet sit greb, begynder stenbiderrognen at blive mere og mere synlig i landets fiskehandlere. 

    Kampagnen har været en stor succes med tæt på 100 medieklip fra ind- og udland og udsolgte arrangementer i København. Rogn Rally fik tæt på 300 mennesker op på cyklen og ud i vinterkulden på jagt efter gourmetoplevelser. Pink Dinner bespiste 120 mennesker i den gamle festsal på Nationalmuseet, og Stenbider Orgiet (også på Nationalmuseet) gav tæt på 300 mennesker delikate rogn-smagsoplevelser - selvom et pludseligt kuldepust fra øst betød, at forsyningerne af stenbiderrogn var faretruende tæt på at fejle.

    Vi er i gang med at planlægge næste sæsonlancering - hold øje med denne plads for mere info...

  • Konvers på Transformationsakademiet, CBS

    Da vi i oktober måned holdt Urban Oyster Safari, hvor cyklende københavnere kom rundt til en stribe gourmet-restauranter og smagte forskellige varianter af østers, mødte Joachim ved et tilfælde Ingolf Gabold, DR's tidligere fiktionschef, der hyggede sig over østers på Pastis Fishmarket. Ud over således at være en stor østers-elsker, er Ingolf med i Transformationsakademiet på CBS, der beskæftiger sig med "habituelle forandringer i behovstilfredsstillelsens karakter". Med andre ord: Hvordan man forandrer folks vaner. Og hvordan man måler og registrerer disse ændringer.

    I dag mandag d. 30. januar skal Joachim holde en halv times oplæg for Transformationsakademiet, der består af CBS-forskere, erhvervsfolk og politikere om hvordan man indenfor fødevareområdet kan forstå og arbejde med adfærdsændringer. Det bliver SÅ spændende. Desværre er det en lukket seance, så ingen invitationer herfra. 

  • Så er den der!

    Vores hjemmeside er klar. Og det betyder, at det er blevet lettere for os at fortælle dig om hvad det er vi går & laver. Så her kommer en hurtig update i form af et kvik-spørgsmål til det nyeste skud på Konvers-stammen, Anna Askær:

    Anna, hvad har du lavet i dag?

    Jeg har sendt pressemeddelelse ud til medier om Nordens Kaviar - de tager virkelig godt imod budskabet. Det lader endda til, at udenlandske medier er ved at samle historien op. Og så har jeg arbejdet på at få aktørerne i vores projekt "Innovative fish counters" helt ombord. Indtil videre er Island, Norge, Sverige og Danmark 100 % med. Det er super! Og så fik vi besøg af dejlige Marie Jeng her til eftermiddag - vi fik os fin lille snak om urban farming, som vi skal holde konference om i slutningen af marts sammen med Madkulturen. Jeg har også lavet en hulens masse kaffe. Vildt nok så meget kaffe, der ryger igennem på det her lille kontor. 

  • Ny hjemmeside på vej

    Vi glæder os ret massivt til at vores nye hjemmeside bliver klar. Ikke fordi den er specielt fantastisk, men bare fordi det SIMPELTHEN bliver så rart at have et sted at henvise til når folk spørger hvad vi er for nogle fisk (og lige præcis dét sker egentlig rimelig ofte).

    Hjemmesiden bliver bygget i VIRB - en totalt simpelt og næsten gratis web-publishing system. Det er en drøm at arbejde med. Prøv det :)