Blåt Guld

Baggrund:

Konvers har i 2013 udviklet festivalen og kampagnen Blåt Guld for at fejre "havets kartoffel": Blåmuslingen. Blåt Guld startede i 2013 som et københavnsk signaturarrangement under festivalen Copenhagen Cooking, men er nu udvidet til landsdækkende råvarefejring.

Mål:

At udbrede kendskabet til blåmuslingen som en vigtig, men i den brede befolkning ofte overset del af den nordiske madkultur. Blåt Guld-kampagnen inspirerer og inviterer danskerne til at opsøge de mange forskellige muligheder i en billig, delikat og ufattelig sund råvare som blåmuslingen. Der sker ved at præsentere råvaren i nye omgivelser og kombinationer: Fra ærlige, sanselige hands-on-oplevelser i den vilde natur til folkelige fejringer og rendyrkede gastrooplevelser på toprestauranter.

Indhold/beskrivelse:

Blåt Guld præsenterer vidt forskellige begivenheder fordelt over landet, men med hovedvægt på København og Limfjordsområdet: "Blåmuslinge-bonanza" og muslinge-folkekøkken i Torvehallerne, blåmuslinger i spot på Kunstmuseet Arken, muslingehøstfest i Løgstør, muslinge-safari ved Vadehavet, den landsdækkende dyst "Den gyldne madleg" med Danmarks Fiskehandlere, muslinge-crawl på Restaurant Salt, eksperimenterende smagsprøver på Madeleines Madteater eller Konvers' signaturarrangement Gastro Cruise. Sidstenævnte er en urban safari i båd rundt til fem toprestauranter langs Københavns kanaler med specielle blåmuslingeretter på menuen, som viser muslingens mange kvaliteter og anvendelsesmuligheder. Med kampagnen følger desuden hvert år et nyt opskriftshæfte med deltagende aktørers opskrifter udviklet specielt til Blåt Guld.

Kunde/partnere: 

Blåt Guld blev i første omgang gennemført som signaturbegivenhed på Copenhagen Cooking i samarbejde med Danmarks Fiskehandlere og Fiskebranchen, samt med udvidelsen til landsdækkende kampagne senere også Region Midtjylland og Region Nordjylland. Blåt Guld støttes med EU-midler samt af Fødevareministeriet.

Mål/resultater:

300 A2 plakater og 11.000 A5 festivalmagasiner samt mediekit blev i 2014 distribueret til fiskehandlere, restauranter, oplevelsescentre og andre aktører landet over samt til turistkontorer i region Midt- og Nordjylland og til sommerhusudlejere ved Limfjorden. Derudover modtog knap 1.300 gastrointeresserede danskere nyhedsbrev.

Blåt Guld har opnået rigtig meget omtalt i bl.a. MetroXpress, Jyllandsposten, Aok.dk, Ibyen.dk, Gastro.dk, 2 gange om ugen (både synlig på web og i fire nyhedsbreve), Spiseliv, TV2 Lorry, Berlingske (stort 2 siders opslag ved kampagnestart), Politiken.dk, Foodie.dk, 24 timer, Idag.dk, Søndag, Metronyt, Take off, Madmedier.dk, Fiskerbladet, Havne & Skibsfart, diverse lokalaviser samt pressedækning af Gastro Cruise fra Storbritannien og Rusland.

  • Se indslag om Blåt Guld og Maritime Nyttehaver her fra TV2 Lorry 2014 her (åbner i nyt vindue)
  • Se Blåt Guld-festivalmagasin 2014 her (åbner i nyt vindue)