Torskegilde

2010 blev året, hvor danskerne fik et glædeligt gensyn med Minna og Gunnar. Et rerun af de gamle reklamefilm med små justeringer – og nye opskrifter på lækre fiskeretter med torsk skulle få danskerne til at spise fisk 2 gange om ugen (det er der nemlig ingen ben i).

Vi levendegjorde Minna og Gunnar kampagnen ved en række events rundt hos landets fiskehandlere, og kombinerede det med en national kampagne for torsk. Vi fik taget de centrale aktører i branchen i ed på et samarbejde, der garanterede ekstremt lave torskepriser i de uger, hvor kampagnen løb. De deltagende fiskehandlere forpligtede sig til at købe mindst 100 kilo torsk hjem den dag, hvor vi kom forbi med eventet – og til at sælge den til meget lave priser.  

Der kom i den grad kø foran fiskehandlerne – en enkelt fiskehandler solgte halvandet ton torsk på en enkelt fredag! Vi satte en bod op ude foran forretningerne, hvor kunderne kunne få varm muslingesuppe mens de ventede. Det i sig selv betød for mange fiskehandlere, at muslinger fik en renæssance – 2 måneder efter muslingeaktiviteten melder flere fiskehandlere fortsat om øget efterspørgsel. Endnu en gang er det bevist, at levendegørelse af produkterne betyder salg.